Een vol stadion of tot de nok gevulde theaterzalen. Het lijkt misschien nog ver weg. Zelfs tijdens testevenementen is nog lang niet iedere stoel bezet. Maar die lege stoelen trekken wél de aandacht. Laten we omdenken en daar een kans van maken!
Een voetbalstadion met maar een paar duizend supporters, een theaterzaal waar bezoekers anderhalve meter afstand moeten houden of een bioscoop waarin slechts enkele mensen met een bak popcorn zitten. Het zicht op lege stoelen benadrukt dat het op dit moment nog niet anders kan. Een beetje treurig. Laten we er daarom een kans in zien, een marketingkans! Want een lege stoel trekt de aandacht… daar moeten we wat mee.
Headbanners
Bij Marbell maken we al jaren stoelhoezen. Headbanners noemen we die. Simpel gezegd een hoofdsteunhoes met daarop een merknaam of andere uiting. En ja, dat maakt sowieso grote indruk. Iedere bezoeker ziet deze boodschap immers zodra hij of zij gaat zitten. Vooral wanneer je bijvoorbeeld een bioscoop of vliegtuig instapt kan de promotie je niet ontgaan.
Wel is het zo dat in ‘normale tijden’ de boodschap (deels) verdwijnt wanneer iemand plaatsneemt. De coronacrisis biedt daarom nu kansen voor continue zichtbaarheid. Een logo, slogan of boodschap blijft in beeld.
Eredivisie
Denk eens aan een willekeurige eredivisiewedstrijd. Met op elke lege stoel een logo of merknaam. Exposure verzekerd, zowel op tv als in de sportkaternen van de landelijke dagbladen. Of wat te denken van een presentatie of prijsuitreiking? Die vinden ook nu nog in een theater plaats. Bezoekers zijn er misschien niet of nauwelijks fysiek bij, online zijn ze er wel degelijk. En ook via Teams of Zoom trekt een lege stoel de aandacht.
Extra geld
En laten we wel zijn, theaters of (lokale) voetbalclubs kunnen wat extra geld momenteel goed gebruiken. Dikke kans dat zij dus mee willen werken aan een doelgerichte marketingactie. Op dit moment hangen er in veel theaters al headbanners die aangeven dat een stoel moet worden vrijgehouden. Dat is een stuk chiquer dan een oplossing met ducttape op de bekleding. Dat kun je toch mooi combineren met een commerciële actie?