Bij Marbell draait alles om maatwerk, service en flexibiliteit. En wie kan dat beter uitleggen dan Bas Wijbenga. Samen met zijn vader Luuk runt hij met passie de dagelijkse operatie van het familiebedrijf.
Hoewel het aanvankelijk niet zijn ambitie was om in het bedrijf van zijn ouders te stappen, begon het bij Bas na zijn studie facilitair management toch te kriebelen. “Samen met mijn tweelingbroer Koen werkte ik al op jonge leeftijd bij Marbell. Na schooltijd pakten we verschillende taken op, van chauffeur tot productiewerk. Later richtte ik me vooral op de planning van de productie, terwijl Koen verantwoordelijk was voor de personeelsplanning en het contact met de klanten. Toen Koen twee jaar geleden een nieuwe uitdaging buiten Marbell vond, kreeg ik meer verantwoordelijkheden. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen.”
Het leukste aan zijn werk?
“Klantencontact en klantenbinding,” zegt Bas enthousiast. “Ik vind het hele aspect leuk, maar het opbouwen van relaties en het binnenhalen van nieuwe klanten vind ik het allerleukst. Daarnaast zijn er grote uitdagingen, zoals het toekomstbestendig maken van ons bedrijf. Verduurzaming en het efficiënter inplannen van routes spelen hierin een belangrijke rol.”
Bas vindt het leuk dat ze het nét even anders doen dan andere grote wasserijen. “Wat ons onderscheidt, is dat we concepten op maat leveren. We bieden geen standaardpakketten aan en denken altijd mee met de klant. Voor het ene ziekenhuis leveren we op één centraal punt, terwijl het andere ziekenhuis juist wil dat we tot in de werkkast leveren. Alles is bespreekbaar. We zetten graag dat stapje extra.”
Meer dan alleen Schiphol
“Wij zijn zoveel meer dan de ‘wasserij voor Schiphol’!” zegt Bas. “Hoewel we dit al jarenlang doen en er ook nog steeds heel erg trots op zijn, doen we veel meer dan dat. We zijn gespecialiseerd in het reinigen van bedrijfskleding, dekbedden, gordijnen en leveren ook aan vakantieparken en bedrijven. “Wat veel mensen niet weten, is dat onze klanten ook producten, zoals dekbedden, bij ons kunnen inkopen. Dat is een stuk duurzamer, want zo blijven de producten langer in omloop en wordt er minder verspild.”
Geen dag hetzelfde
Een typische werkdag voor Bas begint met het doornemen van de e-mails, waarna hij samen met meewerkend voorman Remko de planning doorspreekt. “Remko zorgt ervoor dat het team van 22 medewerkers soepel draait. Wat ik belangrijk vind, is dat iedereen zich echt onderdeel van het bedrijf voelt en verantwoordelijkheid krijgt. We hebben korte lijnen en iedereen wordt gehoord. Dat maakt ons een sterk, betrokken team.”
Bas is dan ook erg trots op zijn team. “Ze zijn altijd bereid dat stapje extra te zetten, of het nu gaat om vroege of late leveringen. Die betrokkenheid en inzet is wat ons echt bijzonder maakt.”
Verduurzaming
Een van de grootste uitdagingen voor Marbell ligt op het gebied van duurzaamheid. “Verduurzaming speelt een steeds grotere rol binnen ons bedrijf. We willen onze processen zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan het opwekken van eigen elektriciteit en het verminderen van gasverbruik. Daarnaast helpen we klanten duurzamere keuzes te maken, zoals het professioneel reinigen van dekbedden. Deze gaan langer mee en kunnen dus langer in omloop blijven.”
Met zijn passie voor klanten, duurzaamheid en het verbeteren van de processen zorgt Bas ervoor dat Marbell blijft groeien. Hij ziet de toekomst van het familiebedrijf vol vertrouwen tegemoet.
Over Bas persoonlijk
Bas Wijbenga (31), woont samen met zijn vriendin Romee en hun dochtertje in Lonneker. Wat veel mensen niet weten, is dat Bas en Romee elkaar zes jaar geleden op de werkvloer van Marbell ontmoetten. “Romee werkte toen tijdelijk in de productie en ik was chauffeur. Bij de kerstborrel sloeg de vonk over,” vertelt Bas.